ПОДРОСТНИЧЕСТВО КАК ОСОБАЯ СТУПЕНЬ СТАНОВЛЕНИЯ
САМОСОЗНАНИЯ ЛИЧНОСТИ
Алёна Геннадьевна Овчинникова
аспирант
Самарский филиал Московского городского педагогического университета
Самара
iapa89@bk.ru
В данной статье раскрываются теоретические аспекты формирования самосознания личности подростка. Самосознание человека охватывает широкое поле человеческого бытия: от природных проявлений до ценностных ориентиров мировоззрения. Для подросткового возраста характерно появление самосознания как системного образования, определяющего и направляющего развитие личности. С другой стороны, это этап, предшествующий достижению зрелости, на котором происходят наиболее важные, существенные с точки зрения дальнейшего развития личности человека преобразования и изменения.
Ключевые слова: самосознание, самостоятельность, самоутверждение, самореализация.
ADOLESCENCE AS A SPECIAL STAGE OF THE FORMATION
OF SELF-CONSCIOUSNESS OF THE INDIVIDUAL
Alyona G. Ovchinnikova
Postgraduate Student
Samara Branch of Moscow City University
Samara
iapa89@bk.ru
This article reveals the theoretical aspects of the formation of self-awareness of a teenager’s personality. Human self-consciousness covers a wide field of human existence: from natural manifestations to value orientations of the worldview. For adolescence, it is characteristic of the emergence of self-consciousness as a systemic education that determines and directs the development of personality. On the other hand, this is a stage preceding the achievement of maturity, at which the most important, significant transformations and changes take place from the point of view of further development of a person’s personality.
Keywords: self-awareness, independence, self-affirmation, self-realization.
Литература / References
Бодалёв А. А. 2005: Личность и общение. М.
Bodalyov A. A. 2005: Lichnost’ i obshchenie [Personality and Communication]. Moscow. (in Russian)
Божович Л. Н. 2000: Проблема развития мотивационной сферы ребенка. Изучение мотивации поведения детей и подростков. М.
Bozhovich L. N. 2000: Problema razvitiya motivatsionnoy sfery rebenka. Izuchenie motivatsii povedeniya detey i podrostkov [The Problem of the Development of the Motivational Sphere of the Child. The Study of Motivation of Behavior of Children and Adolescents]. M. (in Russian)
Выготский Л. С. 2000: Педагогическая психология. М.
Vygotskiy L. S. 2000: Pedagogicheskaya psihologiya [Pedagogical Psychology]. Moscow. (in Russian)
Обуховский К., Чудновский В. Э. 2000: Психология влечения человека. М.
Obuhovskiy K., Chudnovskiy V. E. 2000: Psihologiya vlecheniya cheloveka [Psychology of Human Attraction]. Moscow. (in Russian)
Эриксон Э. 2000: Идентичность: юность и кризис. М.
Erickson E. 2000: Identichnost’: yunost’ i krizis [Identity: Youth and Crisis]. Moscow. (in Russian)
Эткиндт Д. 2000: Эмоциональные компоненты // Вопросы психологии 2, 106–113.
Etkindt D. 2000: Emotsional’nye komponenty [Emotional Components] // Voprosy psihologii 2, 106–113. (in Russian)