Никита Сергеевич Масляев* ОНЛАЙН-АКТИВНОСТЬ: ФОРМЫ, УРОВНИ, ВИДЫ

ОНЛАЙН-АКТИВНОСТЬ: ФОРМЫ, УРОВНИ, ВИДЫ

Никита Сергеевич Масляев

аспирант

Самарский филиал Государственного автономного образовательного учреждения

высшего образования г. Москвы

«Московский городской педагогический университет»

Самара

maslyaevns@gmail.com

В данной статье приводятся определения основных уровней, форм и видов онлайн-активности, выведенные с использованием теорий интеграции онлайн- и офлайн-миров, а также теории социальной интеграции и концепции “rich get richer”.

Ключевые слова: онлайн-активность, психологические особенности, интернет-интеграция.

ONLINE ACTIVITY: FORMS, LEVELS, TYPES

Nikita S. Maslyaev

Postgraduate Student

Samara Branch of Moscow City University

Samara

maslyaevns@gmail.com

This article provides definitions of the main levels, forms and types of online activity, derived using the theories of integration of online and offline worlds, as well as the theory of social integration and the concept of “rich get richer”.

Keywords: online activity, psychological characteristics, internet integration.

ЧИТАТЬ СТАТЬЮ

Литература / References

Войскунский А. Е., Евдокименко А. С., Федунина Н. Ю. 2013: Сетевая и реальная идентичность: сравнительное исследование // Психология. Журнал ВШЭ 10, 2, 98–121.

Voyskunskiy A. E., Evdokimenko A. S., Fedunina N. Yu. 2013: Setevaya i real’naya identichnost’: sravnitel’noe issledovanie [Network and Real Identity: A Comparative Study] // Psychology. Journal of the Higher School of Economics 10, 2, 98–121. (in Russian)

Desjarlais M., Willoughby T. 2010: A longitudinal study of the relation between adolescent boys and girls‘ computer use with friends and friendship quality: support for the social compensation or the rich-get-richer hypothesis? // Computers in Human Behavior 26 (5), 896–905. DOI: 10.1016/j.chb.2010.02.004.

Kim S. Y., Kim M.-S., Park B., Kim J.-H., Choi H. G. 2017: The associations between internet use time and school performance among Korean adolescents differ according to the purpose of internet use // PLoS One. 12 (4): e0174878. DOI: 10.1371/journal.pone.0174878.

Kraut R, Patterson M, Lundmark V, Kiesler S, Mukopadhyay T, Scherlis W. 1998: Internet paradox: a social technology that reduces social involvement and psychological well-being? // American Psychologist. 53 (9), 1017–1031. DOI: 10.1037/0003-066X.53.9.1017.

Lei L., Liu M. 2005: The relationship of adolescents’ personality with their using social service of Internet // Acta Psychological Sinica 37, 797–802.

Liu Q., Su W., Fang X. Luo Z. 2010: Constructing internet use decisional balance questionnaire in university students. Psychological Development and Education 26 (2), 176–182. DOI: 10.16187/j.cnki.issn1001-4918.2010.02.010.

Valkenburg P. M., Peter J. 2009: Social consequences of the internet for adolescents a decade of research // Current Directions in Psychological Science 18, 1–5. DOI: 10.1111/j.1467-8721.2009.01595.x.

Yang C. K. 2001: Sociopsychiatric characteristics of adolescents who use computers to excess // Acta Psychiatrica Scandinavica 103, 1–6. DOI: 10.1034/j.1600-0447.2001.00197.x.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *