А. Г. Овчинникова
аспирант Самарский филиал Московского городского педагогического университета
Самара,
iapa89@bk.ru
В данной статье раскрываются теоретические аспекты формирования самосознания личности подростка. Самосознание человека охватывает широкое поле человеческого бытия: от природных проявлений до ценностных ориентиров мировоззрения. Для подросткового возраста характерно появление самосознания как системного образования, определяющего и направляющего развитие личности, это этап, предшествующий достижению зрелости, на котором происходят наиболее важные, существенные с точки зрения дальнейшего развития личности человека преобразования и изменения.
Ключевые слова: самосознание, самостоятельность, самоутверждение, самореализация
ADOLESCENCE AS A SPECIAL STAGE OF THE FORMATION
OF SELF-CONSCIOUSNESS OF THE INDIVIDUAL
A. G. Ovchinnikova
Postgraduate Student
Samara Branch of Moscow City University
Samara
iapa89@bk.ru
This article reveals the theoretical aspects of the formation of self-awareness of a teenager’s personality. Human self-consciousness covers a wide field of human existence: from natural manifestations to value orientations of the worldview. Adolescence is characterized by the emergence of self-awareness as a systemic education that determines and guides the development of personality, this is the stage preceding the achievement of maturity, at which the most important, significant transformations and changes take place from the point of view of the further development of an individual’s personality.
Keywords: self-awareness, independence, self-affirmation, self-realization.
Литература / References
Бодалёв А. А. Личность и общение. М., 2005.
Bodalyov A. A. Lichnost’ i obshchenie [Personality and Communication]. Moscow, 2005.
Божович Л. Н. Проблема развития мотивационной сферы ребенка. Изучение мотивации поведения детей и подростков. М., 2000.
Bozhovich L. N. Problema razvitiya motivatsionnoy sfery rebenka. Izuchenie motivatsii povedeniya detey i podrostkov [The Problem of the Development of the Motivational Sphere of the Child. The Study of Motivation of Behavior of Children and Adolescents]. Moscow, 2000.
Выготский Л. С. Педагогическая психология. М., 2000.
Vygotskiy L. S. Pedagogicheskaya psihologiya [Pedagogical Psychology]. Moscow, 2000.
Драгунова Т. В. Психологические особенности подростка. М., 2008.
Dragunova T. V. Psihologicheskie osobennosti podrostka [Psychological Characteristics of a Teenager]. Moscow, 2008.
Обуховский К., Чудновский В. Э. Психология влечения человека. М., 2000.
Obuhovskiy K., Chudnovskiy V. E. Psihologiya vlecheniya cheloveka [Psychology of Human Attraction]. Moscow, 2000.
Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис. М., 2000.
Erickson E. Identichnost’: yunost’ i krizis [Identity: Youth and Crisis]. Moscow, 2000.
Эткиндт Д. Эмоциональные компоненты // Вопросы психологии. 2000. № 2. С. 106–113.
Etkindt D. Emotsional’nye komponenty [Emotional Components] // Voprosy psihologii. 2000. Vol. 2. P. 106–113.