Арина Назимовна Леонтьева* ТЕОРЕТИЧЕСКИЙ АНАЛИЗ СОВРЕМЕННЫХ ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ ИССЛЕДОВАНИЙ КОГНИТИВНЫХ СТИЛЕЙ

ТЕОРЕТИЧЕСКИЙ АНАЛИЗ СОВРЕМЕННЫХ ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ

ИССЛЕДОВАНИЙ КОГНИТИВНЫХ СТИЛЕЙ

Арина Назимовна Леонтьева

аспирант

Самарский филиал Московского городского педагогического университета

Самара

arinasad11@mail.ru

В данной статье рассматриваются современные исследования когнитивных стилей. Акцентируется внимание на многообразии подходов к их изучению. Показывается взаимосвязь когнитивных стилей и темперамента, характера, конформизма и других личностных характеристик. Освещено современное состояние данной проблематики, показана актуальность дальнейшего изучения.

Ключевые слова: когнитивный стиль, когнитивно-стилевой подход, индивидуальные различия, темперамент, конформизм, индивидуальный стиль деятельности, полезависимость, поленезависимость.

THEORETICAL ANALYSIS OF MODERN PSYCHOLOGICAL STUDIES

OF COGNITIVE STYLES

Arina N. Leont’eva

Postgraduate Student

Samara Branch of Moscow City University

Samara

arinasad11@mail.ru

This article discusses modern studies of cognitive styles. Attention is focused on the variety of approaches to the study of cognitive styles. The interrelation of cognitive styles and perfectionism, conformity and other personal characteristics is shown. The current state of this problem is highlighted, the relevance of further study is shown.

Keywords: cognitive style, cognitive-style approach, individual differences, temperament, conformism, individual style of activity, utility dependence, gender dependence.

ЧИТАТЬ СТАТЬЮ

Литература / References

Бардина Е. Ю. 2018: Изучение связи когнитивного стиля подростков с характеристиками их личности. Пенза.

Bardina E. Yu. 2018: Izuchenie svyazi kognitivnogo stilya podrostkov s harakteristikami ih lichnosti [The Study of the Connection of Cognitive Style of Adolescents with the Characteristics of Their Personality]. Penza. (in Russian)

Волкова Н. Н., Гусев А. Н. 2016: Когнитивные стили: дискуссионные вопросы и проблемы изучения // Национальный психологический журнал 2 (22), 28–37.

Volkova N. N., Gusev A. N. 2016: Kognitivnye stili: diskussionnye voprosy i problemy izucheniya [Cognitive Styles: Debatable Issues and Problems of Study] // Natsional’nyy psihologicheskiy zhurnal [National Psychological Journal] 2 (22), 28–37. (in Russian)

Гаранян Н., Холмогорова А., Юдеева Т. 2001: Перфекционизм, депрессия и тревога // Московский психотерапевтический журнал 4, 18–48.

Garanyan N., Holmogorova A., Yudeeva T. 2001: Perfektsionizm, depressiya i trevoga [Perfectionism, Depression and Anxiety] // Moskovskiy psihoterapevticheskiy zhurnal [Moscow Psychotherapeutic Journal] 4, 18–48. (in Russian)

Григоренко Е. Л., Стернберг Р. 1996: Стили мышления в школе // Вестник МГУ. Серия 14. Психология 3, 34–42.

Grigorenko E. L., Sternberg R. 1996: Stili myshleniya v shkole [Thinking Styles at School] // Vestnik MGU. Seriya 14. Psihologiya 3, 34–42. (in Russian)

Григоренко Е. Л., Стернберг Р. 1997: Стили мышления в школе // Вестник МГУ. Серия 14. Психология 2, 33–42.

Grigorenko E. L., Sternberg R. 1996: Stili myshleniya v shkole [Thinking Styles at School] // Vestnik MGU. Seriya 14. Psihologiya 2, 33–42. (in Russian)

Дружинин В. Н., Ушаков Д. В. 2002: Когнитивная психология: учеб. для вузов. М.

Druzhinin V. N., Ushakov D. V. 2002: Kognitivnaya psihologiya [Cognitive psychology]. Moscow. (in Russian)

Коваленко В. Я. 2019: Исследование когнитивных стилей у девушек и юношей. Екатеринбург.

Kovalenko V. Ya. 2019: Issledovanie kognitivnyh stiley u devushek i yunoshey [A Study of Cognitive Styles in Girls and Boys]. Ekaterinburg. (in Russian)

Леонтьев Д. А. 1998: Индивидуальный стиль и индивидуальные стили – взгляд из 1990-х // Стиль человека. Психологический анализ / под ред. А. В. Либина. М., 93–109.

Leont’ev D. A. 1998: Individual’nyy stil’ i individual’nye stili – vzglyad iz 1990-h [Individual Style and Individual Styles – A Look from the 1990s] // Stil’ cheloveka. Psihologicheskiy analiz [Style of Man. Psychological Analysis]. Ed. by A. V. Libina. Moscow, 93–109. (in Russian)

Ливер Б. Л. 1995: Обучение всего класса. М.

Liver B. L. 1995: Obuchenie vsego klassa [Teaching the whole class]. Trans from English. Moscow. (in Russian)

Обдалова О. А., Соболева А. В., Найман Е. А. 2013: Понятие когнитивного стиля и его роль в функционировании познавательной сферы личности при обучении иностранному языку // Вестник Томского государственного университета 366, 126–131.

Obdalova O. A., Soboleva A. V., Nayman E. A. 2013: Ponyatie kognitivnogo stilya i ego rol’ v funktsionirovanii poznavatel’noy sfery lichnosti pri obuchenii inostrannomu yazyku [The Concept of Cognitive Style and Its Role in the Functioning of the Cognitive Sphere of Personality in Teaching a Foreign Language] // Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta [Tomsk State University Journal] 366, 126–131. (in Russian)

Русалов В. М., Волкова Е. В. 2015: Личностно-когнитивные стили и их связь с темпераментом и характером человека в период ранней юности // Психологический журнал 36, 5, 32–42.

Rusalov V. M., Volkova E. V. 2015: Lichnostno-kognitivnye stili i ih svyaz’ s temperamentom i harakterom cheloveka v period ranney yunosti [Personality-Cognitive Styles and Their Connection with the Temperament and Character of a Person in the Period of Early Youth] // Psihologicheskiy zhurnal [Psychological Journal] 36, 5, 32–42. (in Russian)

Семяшкин А. А. 2009: Влияние гендера и мотивации достижения на соотношения когнитивных стилей и психодинамических свойств личности // Вестник ЯГУ 4, 96–103.

Semyashkin A. A. 2009: Vliyanie gendera i motivatsii dostizheniya na sootnosheniya kognitivnyh stiley i psihodinamicheskih svoystv lichnosti [Influence of Gender and Achievement Motivation on the Correlation of Cognitive Styles and Psychodynamic Personality Traits] // Vestnik YaGU [Yakutsk State University Journal] 4, 96–103. (in Russian)

Семяшкин А. А. 2010: Соотношение когнитивных стилей и индивидуально-психологических особенностей личности: дисс. … канд. психол. наук. М.

Semyashkin A. A. 2010: Sootnoshenie kognitivnyh stiley i individual’no-psihologicheskih osobennostey lichnosti [Correlation of Cognitive Styles and Individual Psychological Characteristics of Personality]. PhD Theses. Moscow. (in Russian)

Сорокоумова С. Н. [и др.] 2020: Когнитивные стили и персонализация обучения студентов-психологов // Вестник Мининского университета 1 (30). DOI: 10.26795/2307-1281-2020-8-1-10.

Sorokoumova S. N., Elshanskiy S. P., Puchkova E. B., Suhovershina Yu. V. 2020: Kognitivnye stili i personalizatsiya obucheniya studentov-psihologov [Cognitive Styles and Personalization of Teaching Psychology Students] // Vestnik Mininskogo universiteta [Bulletin of Mininsky University] 1 (30). DOI: 10.26795/2307-1281-2020-8-1-10. (in Russian)

Теплов Б. М. 1985: Избранные труды: в 2 т. М.

Teplov B. M. Izbrannye Trudy [Selected Works]: in 2 vols. Moscow. (in Russian)

Толочек В. А. 2013: Проблема стилей в психологии: историко-теоретический анализ. М.

Tolochek V. A. 2013: Problema stiley v psihologii: istoriko-teoreticheskiy analiz [The Problem of Styles in Psychology: Historical and Theoretical Analysis]. Moscow. (in Russian)

Холодная М. А. 2004: Когнитивные стили. О природе индивидуального ума. 2-е изд. СПб.

Holodnaya M. A. 2004: Kognitivnye stili. O prirode individual’nogo uma [Cognitive Styles. About the Nature of the Individual Mind]. St. Petersburg. (in Russian)

Холодная М. А. 2019: Психология интеллекта: парадоксы исследования. М.

Holodnaya M. A. 2019: Psihologiya intellekta: paradoksy issledovaniya [Psychology of Intelligence: Paradoxes of Research]. Moscow. (in Russian)

Dowd T., Clen Sh. L., Arnold K. D. 2010: Specialty practice of cognitive and behavioral psychology // Professional psychology: Research and Practice 41, 1, 89–95.

Honey P., Mumford A. 1986: Using Your Learning Styles. Maidenhead (Berkshire, UK).

Gardner R. W., Holzman Ph. S., Klein G. S., Linton H. B., Spence D. P. 1959: Cognitive Control: A Study of Individual Consistencies in Cognitive Behavior // Psychological issues l, 4 (Monograph. 4).

Frederick S. 2015: Cognitive Reflection and Decision Making // Journal of Economic Perspectives 19, 25–42. DOI: 10.1257/089533005775196732.

Kagan J. 1966: Reflection-impulsivity: The generality and dynamics of conceptual tempo // Journal of Abnormal Psychology 71, 1, 17–24. DOI: 10.1037/h0022886.

Kolb D. A. 1984: Experimental Learning: Experience as a Source of Learning and Development. Englewood Cliffs – NY.

Mayer R. E., Massa L. J. 2003: Three Facets of Visual and Verbal Learners: Cognitive Ability, Cognitive Style, and Learning Preference // Journal of Educational Psychology 95, 4, 833–846. DOI: 10.1037/0022-0663.95.4.833.

Wardell D. M., Royce J. R. 1978: Toward a multi-factor theory of styles and their relationships to cognition and affect // Journal of Personality 46 (3), 474–505. DOI: 10.1111/j.1467-6494.1978.tb01013.x.

Witkin H. A. 1981: Cognitive styles: Essence and Origins. Field dependence and field independence. NY.

Witkin H. A., Oltman Ph. K., Raskin E., Karp S. 1971: A manual for the Embedded Figures Tests. Consulting Psychology. Press, Inc.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *